پخش زنده
امروز: -
امروز و در گرامیداشت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر دانشگاههای استان کُردستان در دانشگاه کُردستان تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستـــان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کُردستان در این مراسم، پژوهش را از ارکان جامعه دانایی محور دانست و گفت: تولید و مصرف اطلاعات و سرعت دسترسی به اطلاعات از ویژگیهای جامعه دانایی محور است.
حسین فیروزی با اشاره به اینکه خیلی از دستگاههای اجرایی در تخصیص اعتبارات پژوهشی با شک و تردید عمل می کنند، گفت: شاخص مهم کمی و کیفی پژوهش، شاخص مهمی برای توسعه جامعه است لذا مدیران اجرایی باید تمام اعتبارات پژوهشی را صرف امر پژوهش کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید دانشگاهها در کُردستان را بدون مرز کنیم، افزود: اگر دیوارهای بین دانشگاه و جامعه برداشته شود و همه به دانشگاهها و هیئتهای علمی دانشگاهها، دسترسی آسان داشته باشند زمینه برای توسعه بیشتر پژوهش و فن آوری جامعه فراهم شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کُردستان در ادامه از آقای قاسم امان اللهی، مدیرکل صداوسیمای مرکز کُردستان برای ایجاد بستر مناسب فرهنگی و رسانه ای در حمایت از پژوهشگران قدردانی کرد و گفت: اینکه پژوهشگران و دستاوردهای آنان در قاب تلویزیون دیده و به جامعه معرفی می شود، کار بسیار ارزشمندی است.
حسین فیروزی استقلال همه جانبه کشور را در گرو کارهای پژوهشی دانست و گفت: شما پژوهشگران می توانید انقلاب را صادر کنید.
بهرام نصراللهی زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کُردستان هم به نقش تحقیقات و پژوهش در توسعه ملی و جامعه اشاره کرد و گفت: پژوهش باید به سمت پژوهشهای مسأله محور حرکت کند و اعتبارات پژوهشی برای رفع چالشهای جامعه اختصاص یابد.
رئیس دانشگاه کُردستان هم به نقش مؤلفه های فن آوری در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: نگاه و نگرش دانش بنیان به چالشها، تبدیل علم به ارزش و ثروت و ایجاد اکوسیستم نوآوری در حوزه های مختلف گامی در جهت توسعه کشور و ارتقاء زندگی مردم است.
فردین اخلاقیان تأکید کرد: دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی باید از اکوسیستم نوآوری و تجاری سازی ایده ها حمایت کنند و وزارتخانه ها از بهره بردان آن باشند.
فرزین رضاعی به عنوان پژوهشگر برتر سال هم در این مراسم با بیان اینکه فعالیتهای پژوهشی به نفع جامعه است، گفت: برای ارتقای امر پژوهش، پژوهشگران باید معلمی شایسته باشند و بتوانند فضای تفکر انتقادی را در حوزه های آموزشی گسترش دهند.
وی افزود: تولید ایده های پژوهشی نه تنها پژوهشگران را از یاد گرفتن سیراب نمی کند بلکه همواره جامعه را متحول می کند.
شمس الدین احمدی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه کُردستان هم به افزایش 10 تا 15 درصدی اعتبارات پژوهشی دانشگاه در سالجاری نسبت به سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: افزایش سرانه مقالات پژوهشی و نشریات علمی از دستاوردهای این افزایش اعتبارات است.